niedziela, 1 listopada 2015

ciasto dyniowe daktylami i śmietankową polewą na Święto Dziękczynienia

Ostatni czwartek listopada to dla Amerykanów wielkie święto, to Święto Dziękczynienia. Thanksgiving jest dla nich jak dla nas Boże Narodzenie. Całe rodziny się zjeżdżają, homecoming to słowo jest na ustach wszystkich, to bardzo rodzinne święta. Święta, bo trwają cały tydzień, to czas wolnego od pracy i szkoły, chociaż kalendarzową datą jest jeden dzień, co roku inny jako że to święto ruchome.
Menu na Święta Dziękczynienia jest tradycyjne i dość ścisłe. Są dopuszczalne pewne wariacje w obrębie świątecznej karty, ale wszystkie dania kręcą się wokół dyni, kukurydzy i ziemniaków słodkich i zwykłych, a królem stołu jest zdecydowanie indyk, indyk pieczony z nadzieniem albo sam, a wtedy nadzienie stanowi niezależne danie. Do indyka obowiązkowo podaje się sos, najczęściej na bazie żurawiny.
W tym roku poprowadzę warsztaty z okazji Thanksgiving, na których przygotujemy tradycyjne dania, to będzie prawdziwa uczta. Będzie indyk, ciasto z dyni, zupa z kukurydzy i wiele innych dań. W mojej kuchni prace nad potrawami już w pełnym toku.
Przygotowania zaczęłam od końca, od deseru, bo to lubię najbardziej. A ciasto dyniowe ze śmietankową polewą jest rewelacyjne, to nie tylko świąteczny deser ale przede wszystkim doskonała jesienna propozycja.



 







Składniki:
tortownica 28cm wyłożona papierem do pieczenia

270g mąki pszennej
4 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki cynamonu
szczypta soli
270g surowej dyni startej na tarce o drobnych oczkach
330g brązowego cukru
4 jaja
330ml oleju słonecznikowego
130g daktyli, posiekanych
130g orzechów włoskich
skórka starta z 1 pomarańczy

polewa

120g serka śmietankowego typu Philadelphia - ja używam 'Twój Smak'
1 i 1/2 kubka cukru pudru
szczypta soli
2 łyżka masła, rozpuszczonego
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego

przełożenie

120g mascarpone
1/2 kubka cukru pudru

listki świeżego tymianku ( opcjonalnie )










Jak zrobiłam:

1.   Mąkę wymieszałam z solą, proszkiem do pieczenia i cynamonem. Dodałam startą dynię, wymieszałam.
2.   W drugiej misce ubiłam mikserem cukier z jajkami na białą puszystą masę.  Dodałam olej i jeszcze raz ubiłam mikserem.
3.   Połączyłam obie masy, mąkę z dynią i jajka z cukrem i olejem i ubiłam dokładnie. Dodałam startą skórkę pomarańczową i wymieszałam mikserem. Wsypałam daktyle i orzechy, wymieszałam całość łyżką.
4.   Piekłam w 180'C przez około 60 minut, do suchego patyczka.
Po upieczeniu wystudziłam całkowicie. 

Mascarpone wymieszałam z cukrem pudrem na gładki krem. Ciasto przekroiłam ostrym dużym nożem na pół, krem rozsmarowałam na spodzie, nałożyłam górną część ciasta i docisnęłam.
 
Przygotowałam polewę. 

Polewa:

Wszystkie składniki, rozpuszczone masło, cukier puder, ekstrakt waniliowy, szczyptę soli i serek śmietankowy wymieszałam w misce dokładnie mikserem na bardzo gładką, kremową masę. Rozprowadziłam ją dokładnie na wystudzonym cieście. Ozdobiłam daktylami i posypałam tymiankiem. 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz