niedziela, 9 sierpnia 2015

francuskie ciasto ucierane z gruszkami i kawałkami czekolady i..hula hop

Gorąco, gorąco...Mimo upałów, nie ustaję w wypiekaniu. Apetyt słabnie w tych temperaturach, ale wtedy właśnie najlepiej smakują ciasta z owocami. Muszą jednak spełniać dwa warunki, muszą być lekkie i bardzo świeże. No i oczywiście dobre. A ciasta ucierane z owocami są rewelacyjne. Smakują świetnie, są jednocześnie mało wymagające, bo szybkie i łatwe, no i podstawowe, jeżeli chodzi o składniki.
Można je zostawić w wersji saute, bez dodania cukru pudru, albo podnieść trochę poziom jego słodkości przez posypanie wierzchu. Można również dodać do kawałka ciasta gałkę lodów albo odrobinę jogurtu greckiego.
Mimo tego, że tak gorąco, regularnie wychodzę biegać i ćwiczę hula hop. A jak hula hop wiąże się z ciastem z gruszkami? Dzień upieczenia mojego pierwszego francuskiego ucieranego z gruszkami, z którego jestem bardzo zadowolona, to jednocześnie dzień, w którym nauczyłam się kręcić.
Dawno temu, pojęłam kilka prób, które były tak nieudane i zniechęcające, że wymazałam tę dyscyplinę z mojej sportowej agendy. Całkiem przypadkowo, bez większej nadziei na sukces, wzięłam hula hop do ręki, a właściwie założyłam na siebie, zakręciłam i...i kręciłam! Jestem z siebie bardzo dumna i teraz ćwiczę codziennie, co więcej, mam zamiar nauczyć się kilku ewolucji.
Dodatkowy związek ciasta gruszkowego z hula hopem jest taki, że po treningu można sobie pozwolić na kawałek ciasta.








 


Składniki:

4 gruszki, obrane, przekrojone na pół, wydrążone i ponacinane podłużnie
250g mąki pszennej
250g cukru
250g masła o temperaturze pokojowej
1/2 łyżeczki ekstraktu naturalnego z wanilii
szczypta soli
4 duże jajka
skórka starta z 1 cytryny
1 mała łyżeczka proszku do pieczenia
60g gorzkiej czekolady połamanej na kawałki

cukier puder do posypania - opcjonalnie














Jak zrobiłam:

na formę tortownicę 25cm

Mąkę wymieszałam z solą i proszkiem do pieczenia.
Masło utarłam z cukrem na puszystą masę. Dodałam, cały czas ucierając, po jednym jajku, potem startą skórkę z cytryny i ekstrakt z wanilii.
Do utartego masła z jajkami zaczęłam stopniowo dodawać suche składniki, cały czas mieszając, nie za długo, chodzi tylko o dokładne połączenie składników. Dodałam kawałki czekolady i wymieszałam całość.
Formę wyłożyłam papierem do pieczenia. Ciasto przełożyłam do formy. Na wierzchu ułożyłam połówki ponacinanych gruszek.
Piekłam w 180'C przez około 60 minut, aż wierzch był złocisty, a patyczek wyjęłam zupełnie suchy.







Ciasto można oprószyć lekko cukrem pudrem, ale nie jest to konieczne. Jeżeli chcecie posypać cukrem, to po lekkim przestudzeniu, żeby się nie rozpuścił.




1 komentarz:

  1. dobre ciasto :) co do hula hop, pamiętaj, żeby kręcić w każdą stronę, a nie tylko w jedną :)

    OdpowiedzUsuń