środa, 15 lipca 2015

wenecka tarta gruszkowa

Ten doskonały i jednocześnie łatwy przepis pochodzi od Moniki Cesarato, mieszkanki Chioggii, miasteczka położonego w pobliżu Wenecji. Chioggia zwana jest Mała Wenecją, jest piękna i atmosferyczna, podobnie jak Wenecja. Mieszkałam w Chioggii przez kilka tygodni i doskonale pamiętam jej atmosferę, wieczorny gwar, zapach jedzenia i zieloną barwę kanałów, a także serdeczność mieszkańców i przepiękną starą architekturę. Może dlatego tarta gruszkowa smakuje dla mnie wyjątkowo.
Cynamon w cieście i nie zmieniony żadnymi dodatkami naturalny smak gruszek świetnie się komponują. Jedynie waniliowe lody albo ubite z odrobiną cukru mascarpone mają szansę wzbogacić jej smak.




 






Skladniki:

ciasto:

300g mąki
160g masła zimnego i pokrojonego na kawałeczki
160g drobnego cukru
1 jajko
2 łyżeczki cynamonu
spora szczypta soli

nadzienie;

5 dużych gruszek dojrzałych, obranych i pokrojonych w cienkie plasterki
3 łyżki płynnego miodu







Jak zrobiłam:
na formę 25cm


Mąkę roztarłam z masłem palcami, aż konsystencją przypominała okruszki.
Dodałam cukier, jajko, cynamon i sól, szybko wyrobiłam ciasto. Kulę ciasta zawinęłam w folię spożywczą i włożyłam do lodówki na 30 minut.
Formę do tarty wyłożyłam papierem do pieczenia. Zimne ciasto podzieliłam na dwie równe części. Jedną rozwałkowałam i dokładnie wylepiłam spód i boki formy. Na spodzie ułożyłam plasterki gruszki, polałam je płynnym miodem. Drugą rozwałkowaną częścią przykryłam owoce, dociskając brzegi ciasta do brzegów spodu. Nakłułam w kilku miejscach. Piekłam w 190'C przez 30 minut, aż wierzch zrobił się złocisty.




  



2 komentarze: