piątek, 13 marca 2015

sernik z ricotty z makiem i chałwową kruszonką

W tym jednym serniku zawarłam wszystko, co najbardziej lubię: maślany spód z herbatników, warstwę lekkiego sernika z serka ricotta, makowiec i chałwę. Nie jest to najlepsza propozycja dla tych, którzy przestrzegają postnej diety przed Wielkanocą, ale z pewnością doskonała na wypieki świąteczne. A Wielkanoc już za chwilę. Sernik z makiem i kruszonką z chałwy to alternatywa dla tradycyjnego sernika, a przecież kto nie lubi maku i chałwy?





Skladniki:

forma 27cm

1/2 opakowania herbatników Digestive, rozdrobnionych na proszek
80g masła, roztopionego

2 x 250g serka ricotta
100g mascarpone
1/2 kubka śmietany kremówki
3/4 kubka drobnego cukru
skórka starta z 1 cytryny
sok z 1/2 cytryny
4 jajka

1 opakowanie mielonego maku
garść orzechów włoskich, połamanych na kawałki
1 duża łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej
2 łyżki miękkiego masła
2 łyżki brandy
1/2 kubka cukru
3/4 kubka mleka

chałwa
garść płatków migdałowych






Jak zrobiłam:

spód:

Rozdrobnione herbatniki wymieszałam z roztopionym masłem. Formę wyłożyłam papierem do pieczenia. Masę z herbatników uformowałam w zbity spód na dnie formy. Odstawiłam.

sernik:

Ricottę wymieszałam mikserem z mascarpone i kremówką. Dodałam cukier, wymieszałam, a potem dodawałam po jednym jajku, cały czas mieszając. Wrzuciłam startą skórkę z cytryny i wlałam sok, połączyłam dokładnie z masą. Wyłożyłam na spodzie z herbatników i piekłam w 180'C przez 45 - 50 minut, aż środek był lekko ścięty.

masa makowa:

Zagotowałam mleko i wsypałam mak, wymieszałam i na małym ogniu gotowałam przez 15 - 20 minut, mieszając, aż mak spęczniał i zmiękł. Dodałam wszystkie pozostałe składniki, wymieszałam i odstawiłam.

całość:

Kiedy sernik był lekko ścięty i złocisty na brzegach, po 45-50 minutach, wyjęłam go z piekarnika i delikatnie pokryłam warstwą maku na wierzchu. Posypałam pokruszoną chałwą i płatkami migdałów. Piekłam jeszcze przez około 15 - 20 minut w 180'C, aż chałwa lekko się rozpuściła i nabrała złocistego koloru.



  


3 komentarze: