piątek, 27 marca 2015

mazurek fiołkowy

Nie ma nic piękniejszego niż pierwsze wiosenne kwiaty, a  najcudniejsze są w środku miasta, rosnące dziko, w parku czy na trawniczku na miejskim skwerku. Po paru słonecznych dniach fiołki zdecydowały się, jak co roku, zakwitnąć na skarpie parku tuż przy mojej trasie biegowej. Niestety, nie za długo się nimi cieszyłam. Starsza pani z dziewczynką, zapewne wnuczką, pracowicie zabrała się do dzieła i precyzyjnie ogołociła całą skarpę.
I pomyśleć, że ja nie miałam sumienia zerwać kilku fiołków na potrzebę zdjęć mazurka fiołkowego.

Mazurek fiołkowy bazuje na konfiturze fiołkowej, którą kupiłam jakiś czas temu w sklepie z żywnością organiczną.


    


Składniki:

spód:

200g mąki pszennej
140g masła, zimnego, pokrojonego w kostkę
1 żółtko
80g cukru pudru


nadzienie:

150g białej czekolady
konfitura z fiołków
5 dużych łyżek śmietany kremówki
3 łyżeczki świeżego koncentratu z buraków, czystego, bez przepraw

fiołki z konfitury do ozdobienia wierzchu mazurka










Jak zrobiłam:

spód:

1.   Mąkę i cukier roztarłam z masłem, dodałam żółtko, zagniotłam ciasto, dolewając odrobinę zimnej wody podczas wyrabiania. Ciasto zawinęłam w folię i włożyłam do lodówki na 30 minut.

2.   Podłużną formę wyłożyłam papierem do pieczenia. Ciasto rozwałkowałam i wylepiłam nim spód formy do wysokości  1cm. Nakłułam w kilku miejscach i włożyłam do lodówki na kolejne 30 minut.

3.   Spód podpiekłam w piekarniku rozgrzanym do 180'C aż był złocisty, przez około 20 minut. Wyjęłam i wystudziłam. Przygotowałam nadzienie.


nadzienie:

1.   W rondelku podgrzałam śmietanę kremówkę prawie do wrzenia. Zdjęłam z ognia i wrzuciłam połamaną na kawałki czekoladę. Po paru minutach, kiedy zmiękła, wymieszałam dokładnie na gładką masę. Dodałam 2 - 3 łyżeczki soku z buraków i wymieszałam dokładnie. Ilość soku decyduje o intensywności barwy.

2.   Konfiturę fiołkową rozprowadziłam na wystudzonym spodzie. Masę czekoladową wylałam na warstwę konfitury. Wierzch udekorowałam fiołkami wyjętymi z konfitury.


 


Bardzo ważne jest, żeby sok z buraków był zupełnie czysty, bez żadnych dodatków  w postaci soli czy pieprzu.




3 komentarze: